Легалізація працевлаштування – гарантія захищеного майбутнього
Легалізація працевлаштування – гарантія захищеного майбутнього
Сьогодні в Україні гостро стоїть проблема легалізації бізнесу, трудових відносин та заробітної плати.
Через тіньовий ринок зайнятості держава втрачає вагомі кошти з несплачених податків, а громадяни не отримують законних соціальних гарантій.
Ми всі розуміємо про негативні наслідки тіньової зайнятості, оскільки не оформлені належним чином трудові відносини призводять до ненадходження податків до місцевого бюджету, а використання роботодавцями незадекларованої праці створює перешкоди до активного соціально-економічного розвитку громад, реалізації програм розвитку тощо.
Незадекларована праця – це оплачувані види діяльності, які є законними за їхнім характером, але не задекларовані в органах державної влади.
Незадекларована праця не тільки обмежує можливості проводити сучасну соціальну політику у сферах освіти, охорони здоров’я, зайнятості, соціального захисту та пенсійного забезпечення, вона створює недобросовісну конкуренцію щодо тих суб’єктів господарювання, які повністю забезпечують виконання зобов’язань щодо сплати податків, охорони праці і соціального забезпечення працівників.
В Україні основними формами прояву незадекларованої, праці є такі:
Зайнятість у неформальному секторі (економічна діяльність незареєстрованих підприємств, окремих осіб без реєстрації/декларування у державних органах);
Неформальна зайнятість у формальному секторі – використання найманої праці без оформлення трудових відносин на підприємствах формального сектору економіки;
Приховування частини відпрацьованого часу та заробітної плати від державних органів влади (офіційна виплата мінімальної заробітної плати і доплати «у конвертах»);
Маскування фактичних трудових відносин під виглядом інших організаційно-правових форм (оформлення цивільно-правових договорів, незалежним підрядником, фіктивна самозайнятість).
Особам, які нелегально працюють, не враховується страховий стаж при виході на пенсію, не гарантовані інші соціальні гарантії, передбачені чинним законодавством, у тому числі при тимчасовій непрацездатності, перебування у відпустці по пологах, по догляду за дитиною до трьох років, на випадок безробіття або нещасного випадку на виробництві та інше.
Роботодавці, як юридичні особи так і фізичні, у разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору, оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи повний робочий час, підміна трудових відносин цивільно – правовими угодами, ризикують бути притягненні до адміністративної та кримінальної відповідальності, разом з чим до них може бути застосовано фінансову санкції.
Урядом країни визначено низку завдань з питань легалізації трудових відносин, поставлених перед державними органами, тому ліквідація прихованої зайнятості є одним з ключових напрямків роботи усіх гілок влади, у тому числі Держпраці та її територіальних органів.
На жаль, відносини між роботодавцями та найманими працівниками не завжди відповідають нормам законодавства.
Забезпечення виконання законодавчих актів у всьому світі є однією з головних ознак цивілізованого суспільства. Саме таке суспільство намагаємось збудувати і ми.
З метою вжиття заходів з питань легалізації «прихованої праці» варто перш, ніж «карати» фінансовими санкціями суб’єктів господарювання, провести консультаційну та роз’яснювальну роботу, поінформувати й навчити поважати норми законодавства про працю усі сторони соціального діалогу, як роботодавців так і працівників.
Виявлення не задекларованої праці, з’ясування причин її поширення та виведення неформальної зайнятості з «тіньової» економіки – пріоритетні завдання.
А вирішувати цю проблему треба спільними зусиллями - як державі, так і роботодавцям та самим працівникам.
Людям треба чітко усвідомити, що згода отримувати зарплату «в конвертах» може зіграти з ними злий жарт, позбавивши їх у майбутньому всіх соціальних гарантій. Ніхто не зможе краще змусити роботодавців чесно платити зароблені гроші, як самі працівники, які повинні просто не погоджуватися на роботу за невигідними для них умовами.
Тож, наймаючись на роботу, будьте розсудливими і зважуйте всі можливі ризики і втрати, які за певних обставин можуть стосуватися кожного.
Роботодавці, діяльність яких дозволяє створювати додаткові робочі місця та є запорукою процвітання держави, не намагайтесь ухилитись від дотримання діючого законодавства, не наражайте себе на проведення інспекторами праці контрольних заходів у формі інспекційних відвідувань, оскільки санкції за порушення трудового законодавства — не жартівливі, а вживайте заходи щодо оформлення із працівниками трудові правовідносини належним чином.
Головний державний інспектор
відділу з питань праці та заробітної плати
Головного управління Держпраці в Одеській області А. Автутова