Фундамент ментального здоров’я учасників освітнього процесу – це людинознавство.
Фундамент ментального здоров’я учасників освітнього процесу – це людинознавство.
Координаційний центр з психічного здоров’я при Кабінет Міністрів України об’єднав ініціативи Міністерство освіти і науки України і цілої низки громадських організацій з метою консолідації зусиль з впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як? за ініціативою Олена Зеленська та інтеграції ресурсів національних та міжнародних ГО у пріоритетний проєкт міністерства з психоедукації.
У зустрічі з заступником міністра освіти і науки Андрієм Вітренком взяли участь 19 найпотужніших неурядових об’єднань і фондів, які працюють із компонентом MHPSS (психічного здоров’я та психосоціальної підтримки) у сфері освіти.
Зміст – у кількох найяскравіших цитатах
Оксана Збітнєва, керівниця Координаційного центру з психічного здоров’я при КМУ: «Кожна організація тут має потужних фахівців, потужну експертизу, потужні напрацювання. Ми маємо обговорити і сенси, і результати. І знайти разом ресурси, які можуть, ніби відсутні пазли, доповнити пріоритетний проєкт Міносвіти, презентований 10 травня на Міжвідомчій координаційній раді прем’єр-міністру та першій леді. І енергія цього простору має бути направлена на спільнодію, а не на конкуренцію».
«Маємо вести фахову дискусію і знаходити рішення щодо системи перенаправлення, інтеграції модулю з ментального здоров’я в усі рівні освіти, щодо переосмислення ролі і функцій шкільної психологічної служби і шкільних психологів».
Олег Романчук, директор Інститут психічного здоров'я Українського Католицького Університету, Український інститут когнітивно-поведінкової терапії, Центр здоров'я та розвитку "Коло сім'ї": «Основним покликанням освіти є не лише академічні знання, а плекання людяності, плекання того, аби людина ставала людиною. Програма освіти має мати своєрідний предмет «людинознавства», який би відповідав на питання «Як бути людиною?» в найглибшому сенсі – мудрою, вільною, світлою, з цінностями, стійкою. У сфері психічного здоров’я ми не можемо оминути таких речей як цінності, як особистий розвиток, плекання стійкості, співчутливість, майстерність в плеканні стосунків, емоційна компетентність і турбота про своє психічне здоров’я і психічне здоров’я іншого».
«Є дуже важливим розуміти, що педагог є тією людиною, яка бачить дітей і молодь найбільше, більше, ніж фахівці сфери медицини. Проблеми психічного здоров’я є невидимі, але падіння академічної успішності може бути першим симптомом депресії підлітка. Педагоги мають вміти бачити, виявити розлади, якщо вони є, і належним чином скерувати.
Школи мають мати свого роду мікроцентри психічного здоров’я, у шкільній освіті мають бути програми, які вчать дітей емоційній компетентності та вмінню будувати стосунки».
«Плекання стійкості – це як вакцинація при ковіді. Це національний пріоритет, і наші школи та ЗВО (заклади вищої освіти, – прим.) мають мати відповідні програми як саме це робити, бо так ми запобігаємо розладам в сфері психічного здоров’я».
«Нам потрібні менеджери і лідери з імплементації на рівні навчальних закладів. Нам потрібні компетентні психологи. Нам потрібні педагоги, які мають окуляри і не мають короткозорості у сфері психічного здоров’я, які вміють бачити проблему, мають компетенції і знають, як з нею працювати. І нам потрібні спеціальні програми. І також – нам дуже важливо не забути про батьків, бо вони є джерелом стійкості. Я вважаю, що зараз саме ці завдання є основними для нас».
Андрій Вітренко, заступник міністра освіти і науки: «Хочу підтримати тезу про принцип «не нашкодь» і доказовості методик, бо школа – це не місце для неякісних експериментів, там вчаться наші з вами діти, і ми не можемо собі дозволити помилок».
«Я почув величезну кількість корисної інформації і впевнений, що такі зустрічі потрібно проводити на регулярній основі, залучаючи і ланку вищої освіти, бо зараз більшість проєктів спрямовані на рівень школи, а колеги з ЗВО мають дуже мало усвідомлення і поінформованості про такі проєкти. Ми консолідуємо отриману сьогодні інформацію, подумаємо з командою міністерства, де ми маємо «тонкий лід» і як ми можемо залучати ресурси, про які почули».
GoGlobal Підтримай дитину ГО "Смарт освіта" British Council Ukraine EdCamp Ukraine НПА - Національна психологічна асоціація СпівДія AVSI USAID - US Agency for International Development Норвезька рада у справах біженців в Україні FCA Finn Church Aid Délégation permanente de l'Ukraine auprès de l'UNESCO Gen.Ukrainian